Jesteśmy zgraną, 29 – osobową klasą. Czasami określamy się przekornie skrótem GWĆ – Gang Wiejskich Ćwoków. Jest to określenie oczywiście żartobliwe, bo „ćwokami” nie jesteśmy, a wręcz przeciwnie. Tworzymy za to „gang” w pozytywnym tego słowa znaczeniu (o ile takie jest) – jeden za wszystkich – wszyscy za jednego. Zdyscyplinowanie, zawziętość i słowność „członków gangu” – to cechy, które zadecydowały o tym, że odnieśliśmy sukces.
Postawiliśmy na grę miejską, a w zasadzie wiejską, gdyż wiedzieliśmy, że to bardzo twórcze i ciekawe działanie. W naszej szkole realizowane były już takie projekty : WGRAJ SIĘ W OJCZYSTY i WGRAJ SIĘ W MIASTO POEZJI. Robili to nasi starsi koledzy, my byliśmy wtedy w podstawówce. Czytaliśmy relacje z tamtych gier miejskich na stronie szkoły, oglądaliśmy fotoreacje ( też na stronie szkoły). Ciekawy reportaż był zamieszczony w szkolnej gazecie KLEKS. Ponadto na holu była wspaniała wystawa zdjęć z tego projektu – zazdrościliśmy gimnazjalistom, że mogą tak się przebierać i bawić. Gdy nasza wychowawczyni zaproponowała nam taką formę realizacji projektu, zrobiliśmy w klasie głosowanie. Wygrała gra miejska (wiejska).
Odbiorcami naszego projektu są uczniowie naszego gimnazjum. Do finału zaprosiliśmy zaprzyjaźnioną klasę IIB, ale już w kolejce do nas stoi klasa II C i inne klasy. Gra jest tak skonstruowana, że po drobnych przeróbkach mogą w niej wziąć udział uczniowie szkoły podstawowej ( jesteśmy Zespołem Szkół), a także szkoły ponadgimnazjalnej z naszej miejscowości (i nie tylko). Bierzemy pod uwagę młodzież z ternu gminy Niemce.
Odbiorcami projektu byliśmy w pewnym sensie my sami, gdyż również uczyliśmy się bezpiecznych zachowań w internecie. W zeszłym roku w naszej klasie był afera związana z nieodpowiednimi zachowaniami w Internecie i sądzimy, że projekt CYBERGRA WIEJSKA uświadomi niektórym uczniom, że z mediów należy korzystać „ z głową”.
Nasz projekt to CYBERGRA WIEJSKA . Oto jej fabuła:
Wirusy, robaki komputerowe, spam i inne trole opanowały naszą szkołę. Internet jest zagrożony, facebook jest zagrożony, kwejk przestaje istnieć. Trzeba ich powstrzymać. Zainfekowany jest teren wokół szkoły – aż 15 zagrożeń. Zadaniem uczestników gry jest znalezienie ich i pokonanie ( czyli rozwiązanie specjalnych zadań). Wygrywa ta grupa, która pokona najwięcej zagrożeń.
Aby gra była bardzo atrakcyjny powymyślaliśmy sobie przebrania, zrobili odpowiednią charakteryzację i przygotowali zadania związane z bezpieczeństwem w Internecie, które nasi koledzy musieli rozwiązać. Cała zabawa zakończyła się wielki żarciem ( czyli pizzą)
Sposoby promowania edukacji medialnej:
Zadania do wykonania dla poszczególnych grup były związane z edukacją medialną np.:
Są to przykładowe zadania – każda z postaci miała inne.
Projekt ten można kontynuować w naszej szkole i w innych szkołach, z sąsiednich miejscowości. Mamy już wszystko gotowe: zadania, krzyżówki, puzzle, zasady i inne pomoce dydaktyczne. Mamy też przebrania i spory zasób wiadomości na temat Internetu. Wiemy , co chcemy przekazać i w jaki sposób. Uczniom szkoły podstawowej możemy przygotować łatwiejsze zagadki, a uczniom szkoły średniej – trudniejsze. W razie brzydkiej pogody możemy to zrobić na terenie szkoły. Mamy już zamówienia na przeprowadzenie takiej gry od innych klas gimnazjalnych. W naszej sali wiszą materiały, które wypracowaliśmy podczas gry. Każdy może z nich korzystać.