„Wgraj się w ojczysty” to projekt stworzenia gry miejskiej poprzedzonej cyklem warsztatów językowo-animacyjnych. To próba przełożenia nauki o języku na planszę gry.
Wykorzystując metodę gry miejskiej przekazaliśmy młodzieży wiedzę na temat ojczystego języka. Co ważne scenariusz gry został przygotowany przez tzw. grupę inicjatywną: 15-osobowy zespół gimnazjalistów z Zespołu Szkół w Niemcach. Udział w serii warsztatów z zakresu: językoznawstwa, social media, czy tworzenia gier miejskich, pozwolił im na samodzielne opracowanie fabuły gry.
Motywem przewodnim dla „Wgraj się w ojczysty” stał się język, zasady jego użycia, zabawy słowne, odkrywanie zapomnianych słów i ich znaczeń. Przestrzenie, w których rozgrywała się zabawa wybrane zostały bardzo świadomie: Internet – tworzący swój własny język, własne zasady, oraz Stare Miasto Lublina, kryjące w sobie pamięć o słowach, których współczesna młodzież często nie zna i nie miałaby okazji poznać.
Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Promocja języka polskiego”, który towarzyszy kampanii społeczno-edukacyjnej „Ojczysty – dodaj do ulubionych”.
Zespół „Wgrywania się”: Agnieszka Boguta, Agnieszka Jarmuł, Michał Korba, Daniel Krzaczkowski, Grzegorz Paluch, Anna Welik.
Partner edukacyjny: Zespół Szkół w Niemcach
Patronat medialny: Kurier Lubelski, Radio Lublin, Platforma Kultury
Projekt został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Lublin Krzysztofa Żuka.